پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

نحوه آماده سازي سالن پرورش قارچ

آموزش توليد و پرورش قارچ دكمه اي و صدفي ، پرورش قارچ در منزل ، توليد قارچ ، پرورش قارچ ، كتاب و فيلمهاي آموزشي پرورش قارچ

نحوه آماده سازي سالن پرورش قارچ

۸,۳۰۷ بازديد
نحوه آماده سازي سالن پرورش قارچ

1-    آماده سازي سالن پرورش قارچ:
بلوكهاي كمپوست در شروع عمليات وارد سالن شده و به طور مرتب كنار هم چيده مي‌شوند پس از آن ميزان رطوبت حداكثر 90% ، دما 27- 26 درجه سانتيگراد تنظيم مي‌گردد با گذشت 4-3 روز وارد مرحله تخته‌كوبي مي‌شويم. تخته‌كوبي شامل برداشت روكش‌هاي روي بلوك و هم سطح كردن قسمتهاي ناهموار آن مي‌باشد.
واحد خدمات فني پس از فروش شركت قارچ يكتاي سپاهان با توجه به درخواستهاي مكرر توليد كنندگان مباحثي مختصر و كاربردي پيرامون پرورش و توليد قارچ دكمه اي را به استحضار اين عزيزان برساند، لذا اميد است مطالبي كه در ذيل آمده است بتواند راهگشاي شما عزيزان در امر توليد و پرورش قارچ دكمه اي خوراكي باشد، در انتها از كليه صاحبنظران و توليد كنندگان عزيز خواهشمنديم كه با ارائه مطالب، انتقادات و پيشنهادات خود، مارا در ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر راهنمايي فرمايند.


به طور كلي مي توان عمليات سالن داري و پرورش قارچ دكمه اي را در 8 مرحله به شرح ذيل مورد توجه قرارداد:
1-    آماده سازي سالن كشت قارچ:
الف) نظافت سالن
ب) ضد عفوني سالن به روش حرارتي يا شيميايي يا تركيبي از هر دو روش
2-     چيدن بلوكها
3-    اسپانران شامل:
باز كردن پوشش بلوكها، تخته كوبي، كشيدن پوشش مناسب روي كمپوست
4-    عمليات خاكدهي:
در اين مرحله كه 12-11 روز پس از كشت انجام مي‌گردد دماي مناسب كمپوست 25 درجه سانتيگراد و رطوبت هواي سالن 95-90% مي باشد. خاك استفاده شده بايد رطوبت مناسب داشته و به ارتفاع 4-3 سانتيمتر بر روي سطح بلوك به طور يكنواخت داده شود.
5-    عمليات رافلينگ:
7-6 روز پس از عمليات خاكدهي زماني كه 30-20% از سطح خاك سفيد كرده باشد انجام مي‌گيرد در اين عمليات خاك روي سطح بلوك كمپوست را به طور عميق زيرورو نموده‌ و مجدداً سطح مي‌كنيم در اين مرحله بايد ميزان Co₂ سالن 2000 الي 2500 پي‌پي‌ام، رطوبت 95% و دماي كمپوست 25-24 درجه سانتيگراد باشد.
6-    عمليات هوادهي:
3-2 روز پس از رافلينگ انجام مي‌شود در اين مرحله بايد ميزان Co₂ 1200-800 پي پي ام، رطوبت 90%، دماي كمپوست 25-24 درجه سانتيگراد بوده و در صورت لزوم آبياري انجام گردد در طول 3-2 روز هوادهي بايد دماي كمپوست را از حدود 25 درجه سانتيگراد به 21-20 درجه رسانده دماي هواي سالن را 18-17 درجه سانتيگراد و رطوبت را حدود 5 الي 10% كاهش دهيم پس از هوادهي خاك سالن هر روز بررسي شود تا در صورت بروز خشكي خاك بلافاصله آبياري انجام شود 12 روز پس از هوادهي فلاش اول ظاهر مي‌شود پس از آن تا 4 فلاش ميتوان قارچ برداشت نمود در آخرين روز دوره كه روز 60-57 است بلوك‌ها از سالن پرورش خارج گرديده و سالن را جهت ضد‌عفوني با آب و فرمالين 4% پاستوريزه مي‌كنيم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.